divendres, 1 de març del 2019

MONCAYO en travessia

Un cop més entre Cap d'Any i Reis fem una sortida d'uns quants dies de rigorós hivern, aquest any el lloc escollit es la Serra del Moncayo, farem una travessia de dos dies en sentit Est-Oest. El punt d'inici serà la població de Calcena i la finalització en el poble de Cueva de Ágreda. La primera part del recorregut travessa el que és coneix com "la cara oculta del Moncayo" una zona agresta i de gran interés geològic amb grans penyals calcaris i sorprenents formacions. De Calcena remuntem fins a Peñas Albas per a continuació travessar grans altiplans que ens porten a la base del Morron, una mola d'altes parets on s'han format unes arcades de grans dimensions. Superada la mola ens cal resseguir una llarga pista forestal que ens permetrà accedir al refugi de Majada Baja. Refugi format per una sòlida construcció amb un gran espai interior proveït de xemeneia, taula i bancs, no hi ha matalassos. Llenya pels voltants.

El segon dia tot deixar el refugi comencem a pujar per l'àmplia carena que des d'arreu es dibuixa i defineix la Serra del Moncayo, Arribem primer a l'Alto del Moncayo també conegut com a Lobera i seguint per plans careners arribem finalment al Moncayo. Aquest últim tram resseguint la part superior del Circo de San Miguel que domina tot el vessant on es troba el Santuario del Moncayo, la via més normal d'accés al cim. El cim del Moncayo domina las grans planures que l'envolten tant d'Aragó com de Soria, cap al lluny es divisen els Pirineus i mes cap a l'Oest la Sierra de la Demanda i més llunyanes, cap el Sud, carenes que creiem identificar com Guadarrama i Ayllon.
Per baixar cap a Cueva de Ágreda ens cal retornar cap a la collada on trobem traces de sender que comencen a perdre alçada resseguin el Barranco del Colladillo. És una baixada llarga i per pendent constant que s'acaba fent fatigosa. En algun indret el camí es fa fonedís, però no hi ha possibles dubte del camí a seguir, sempre cap avall. Arribant a les parts baixes el fort pendent va disminuint i a través primer d'un bonic bosc  i a continuació per camps arribem a destí, Cueva de Ágreda.
Per organitzar aquesta travessa cal tenir en compte que hi ha albergs a Calcena i Purujosa, nosaltres a causa de l'època en què ens i trobàvem tots dos estaven tancats i vam haver de fer ús d'un apartament rural al mateix poble de Cueva de Agreda on també hi ha un restaurant. Per accedir a Calcena, origen del recorregut, vam utilitzar un taxi d'una empresa del proper poble de Ólvega.
Aquest recorregut nosaltres el vàrem fer amb molta bonança climatològica, al Moncayo no hi havia neu, fet que hauria complicat considerablement el recorregut, el Moncayo te fama de tenir unes condicions molt rigorosas a l'hivern i té un llarg historial d'incidències. Un aspecte molt important a considerar és la manca d'aigua al llarg de tot el traçat, cal portar provisió pels dos dies, la qual cosa és un pes afegit a l'esquena.

VÍDEO                       FOTOS-1                     FOTOS-2                    TRAK                       MAPA

1. Bonito recorrido, sobre todo la primera etapa que discurre por un terreno solitario y nada frecuentado...👏👏👏