Fa gairebé un any que amb
la Bea vam decidir venir a l’Índia, A partir d’aquest moment vaig començar a
buscar informació sobre un possible recorregut que ens permetés obtenir una
visió global del país, sense aprofundir en aspectes concrets. L’Índia és immensa
i amb una diversitat que precisa molts viatges i llargues estades per tenir-ne
coneixement. De fet, més que India el meu objectiu principal era el Ladakh, una
petita part del Tibet que l’Índia es va annexionar als anys quaranta, desprès
d’entrar en guerra amb la Xina per la disputa del territori.
Aviat la Marie i en Jean
Denis es van mostrar interessats en el viatge, així és que finalment érem
quatre persones. Passats uns mesos, al nostre grup s’hi afegia l’Anna i poc
desprès la Merche i la Maria, dues amigues que la Bea havia fet en els cursos
de Zen. Set persones em semblaven moltes per un viatge de tants dies, i si
afegim que els idiomes interns del grup eren
català, castellà i francès i que el del país de destí era l’anglès i
altres dialectes locals, això no pintava massa be. Un dels aspectes que em
preocupaven de la relació de grup era el fet que el nostre no era un viatge
organitzat, amb un itinerari prefixat a tots nivells i on un guia et porta i
recull, et tradueix i soluciona qualsevol problema burocràtic que pugui sorgir.
El nostre era un viatge amb uns objectius prefixats que calia anar aconseguint
a mesura que es desenvolupava, mitjançant l’improvisació i els recursos
personals dels components del grup. Així és que desprès d’unes quantes trobades
que van servir per conèixer-nos millor, el temps va anar passant i, sense
adonar-nos, un dia a dos quarts de quatre de la matinada ens trobàvem tots a l’aeroport, amb les
nostres grans motxilles i una gran il·lusió posada en aquest viatge,i també, el
que sovint és part fonamental quant el destí és un país llunyà, un temor que es
barreja amb l’atraient seducció del desconegut.
Ja fa una estona que hem
arribat a l’aeroport internacional de Delhi. Recuperades les motxilles i
passats els controls de policia, podem dir que ja som a l’Índia. Com que la
nostre intenció d’aquí a unes hores és prendre el vol cap a Leh, capital del
Ladakh, ens cal trobar el punt d’embarcament.
Preguntem a la gent, però la majoria no coneixen ni tan sols
l’existència de Leh. Mentre uns de la colla es queden vigilant els equipatges,
la resta sortim a la recerca del lloc. Tot esta ple de gent; vaig per sales i
passadissos, travesso una porta i de sobte trobo que fa molta calor; fines
gotes de pluja em cauen al cap. Ostres, sóc a l’Índia!. Miro al voltant meu i
veig gent i més gent anant amunt i
avall, asseguts per terra o circulant en estrafolaris vehicles. És mitja nit,
l’enllumenat de l’entorn es tènue i el plugim i la xafogor intensa m’aporten
sensacions desconegudes fins ara. Em dic: Joan, això és diferent !
Finalment un funcionari
ens diu que pel vol a Leh cal anar a l’aeroport domèstic, adjacent a l’aeroport
internacional, i que hi podem anar amb un servei públic que els comunica. Així
és que a les tantes de la matinada ens trobem dalt d’un destartalat autobús que
fa via pel camí més curt; és a dir, travessant pel mig de les pistes
d’aterratge, mentre observem temorosos les llums dels avions enlairant-se a o
aterrant. Un cop a la terminal el nostre vol es cancel·la diverses vegades a
causa del mal temps al Ladakh. Finalment, i després de molts controls i
burocràcia, el nostre avió comença a accelerar per la pista i en el moment que
amb força s’inclina cap al cel, cap al Ladakh !.
EL LADAKH
Situat en el angle
oriental del problemàtic estat de Jammu i Cachemira, és la regió més feréstega
i despoblada de l’Índia. Un desert de muntanyes situat entre les carenes del
Karakorum i l’Himalaya. Aquesta regió tancada al turisme fins l’any 1974, es
troba limítrofa a la “border line”; és a dir la línia de foc del conflicte
armat entre el Pakistan i l’Índia motivat per l’annexió de bona part del
territori de Cachemira. Per aquest motiu, la part més oriental del Ladakh no
està exempta de risc per als turistes, a causa de les incursions de la
guerrilla. Una gran part del Ladakh encara no és oberta al turisme, però amb la
disminució de les tensions algunes zones es comencen a obrir. Es poden
sol·licitar permisos per visitar les zones de Nubra, Rupshu-Tsomoriri i Pangong
Tso.
Descrit com “el petit
Tibet” o “l’última Shangri-La”, és un dels darrers enclavaments del budisme
mahayana, la principal religió de Ladakh. Els símbols religiosos es manifesten
per arreu: rodes de pregaria, chortens, banderes multicolors que llencen al
vent multitud de pregàries i un gran nombre de gompas, els antics monestirs del
Ladakh, que estan considerats els més impressionants i misteriosos. La major
concentració d’aquests monestirs es troba a la vall de l’Indus pels voltants de
Leh.
Mentre que el gran Tibet
patia la brutal repressió de l’exercit xinès, que destruïa de forma implacable
i sense miraments milers d’anys de cultura, amb la crema de monestirs,
destrucció de les biblioteques i l’empresonament i execució de lames i tot
aquell que no s’avingués al nou estatus, el Ladakh ha estat preservat fins els
nostres dies de qualsevol repressió o espoli en el sentit cultural i religiós.
Situat en una regió remota i oblidada del gran subcontinent indi, ha
sobreviscut fins fa pocs anys com un territori oblidat, sense comunicacions ni
cap tipus de servei. Leh, la capital, es troba a una alçada de 3500 metres i és
l’únic indret de la regió que disposa d’alguns minços serveis. Per no tenir, no
hi ha ni subministrament elèctric i tant sols es disposa d’unes poques hores de
llum artificial al capvespre, mitjançant
grups electrògens. Podríem dir que el Ladakh no és el millor indret, per tenir
un contratemps.
PER LA VALL DE L’INDUS
Quan el taxi que ens
havia recollit a l’aeroport va travessar pel bell mig de Leh, se’ns va
presentar com una ciutat llaminera, d’aquells llocs que creixent al voltant del
fenomen turístic. Tendes, basars, agències de viatges, restaurants, un trànsit frenètic de vehicles i persones
vingudes d’arreu... és a dir, un lloc d’aquells en els que, malgrat estar en un
indret remot, et pots sentir recolzat per persones de la teva mateixa
procedència i poder establir-hi amistat. Per internet havíem trobat una “Guest
house” per fer estada els dies que passaríem pel Ladakh. Aquest tipus
d’allotjament és molt freqüent a la regió i consisteix en una o més habitacions
que formen part del propi habitatge familiar. És una de les millors maneres
d’integrar-se amb la població local. Aquesta casa estava habitada per un
matrimoni i la seva filla i, ja d’entrada, ens van caure força bé.
Un cop instal·lats,
estàvem ansiosos de sortir a fer la primera presa de contacte. Aquell dia vam
visitar el palau reial i el gompa situat
dalt de la muntanya. Tot i que ens va costar de pujar, la vista s’ho valia: per
sota nostre Leh i el seu entrellat de carrers; més enllà, llunyana, la vall de
l’Indus; cap al nord un mur d’altes
muntanyes i per sobre nostre centenars de banderoles votives brogint al vent
tot escampant lletanies budistes per l’univers. Va ser un primer dia intens que
ens va servir per recórrer la ciutat i captar la senzillesa i cordialitat del
poble tibetà. A la tarda teníem concertada una reunió amb el responsable d’una
agència que ens proporcionava vehicle i conductor. El nostre plantejament de
rutes pel Ladakh, va estar recolzat i fins i tot millorat. A més, els preus
eren força raonables. D’aquesta manera, un tibetà que es deia Phunchok Dorje
entrava a formar part del grup com a conductor. Va ser una de les claus perquè
la nostra estada per la regió resultés més agradable. Amb paciència i un
somriure perenne al seu rostre, s’avenia a tot allò que li proposéssim o bé ens
aconsellava tímidament si veia que ens equivocàvem.
La primera nit al
Ladakh va ser d’aquelles que no
s’obliden. Al capvespre, després d’un dia plujós, vam sopar molt bé i finalment
ens anàvem a dormir súper feliços per aquest primer dia i també perquè un temor
que ens perseguia des de l’aterratge, el mal d’alçada, no havia fet acte de
presència en cap de nosaltres. Cap a l’una de la matinada truquen a la porta i
se’ns diu que agafem el més imprescindible, que cal sortir ràpidament de la
casa. El motiu és que les pluges són més intenses a la part alta de la vall i
es tem que hi pugui haver una avinguda d’aigües. Així és que sortim de la casa
a plena nit, i cal dir que al Ladakh la nit és molt intensa, ja que no hi ha
enllumenat. Dispersats els uns dels altres, sota la pluja i amb els peus
enfonsats al fang, anem travessant camps de blat seguint una persona que ni tan
sols coneixíem. Finalment ens retrobem tots en una casa situada a la part alta
del poble. Tota la nit va ploure i l’endemà, retornant a la nostre guest house,
podíem observar pels barris els danys causats per l’aigua. Ponts trencats,
camps inundats i la majoria de veïns aixecant barricades per desviar futures
avingudes amb sacs plens de terra i rocs.
La resta de la nostre
estada a la regió, la vam destinar íntegrament a visitar tot el conjunt de
monestirs tibetans situat a la vall de l’Indus. En el nostre pla de viatge
s’incloïa anar dos dies a la zona de Nubra, la regió més al nord de l’Índia,
situada en ple altiplà tibetà. Disposàvem dels permisos oficials per a
l’estada, però a causa del mal temps va ser impossible travessar el Khardung
La, el port de muntanya per a vehicles més alt del mon amb 5578 m. Les dues
temptatives que vam fer, ja per sí eren una experiència. La precarietat de les
comunicacions quedava manifesta: les pluges produïen esllavissades a la
muntanya; blocs de pedra de tones van aïllar uns quants dies la vall de Nubra. Davant d’aquest situació, ens vam centrar en
els monestirs.
Quan has visitat quatre o
cinc monestirs et pot semblar que tots són iguals; no obstant, per a nosaltres
cada monestir ens presentava singularitats, ja fos pel paisatge del seu entorn
o per l’arquitectura del conjunt. També per l’acollida més o menys cordial dels
lames residents. Sortíem al matí i passàvem la resta del dia amunt i avall
visitant gompas. Al migdia ens aturàvem
a dinar en aquell indret que en Dorge bonament escollia tot pensant que era el
que més s’ajustava als costums occidentals. El cert era que la majoria deixaven
molt que desitjar tan en el menú a escollir (rice-dal-vegetables) com en les
condicions higièniques en general. Al final del dia i ja de tornada a Leh
acostumàvem a fer un volt per la població; entràvem a una de les nombroses
“german bakery” a prendre un te i
cruspir-nos algun dels llaminers pastissets que feien. A continuació
passejàvem per entre l’eixam de petis
comerços que oferien tot allò que estiguéssim disposat a comprar; això sí,
primer calia passar per un llarg estira i afluixa sobre el preu a pagar. Abans
de que es fes de nit tornàvem a la “guest house” que estava en el barri de
Sankar, situat a uns vint minuts del centre. Un indret tranquil, allunyat dels
sorolls i del trànsit desmesurat de la part comercial, on en qualsevol moment
podies ser atropellat per una de les nombroses andròmines amb quatre rodes, que
es desplaçaven anàrquicament per entre
la gent, esquivant-la a cops de clàxon.
Els dies al Ladakh, van
passar sense adonar-nos. Aconseguits
bona part dels objectius que ens havíem proposat, tan sols ens calia esperar
que els desperfectes que la pluja havia ocasionat a les carreteres, es
reparessin i la ruta de Manalí es reobrís . Cinc cents quilòmetres a través de
colls que superen els cinc mil metres entre un paisatge verge i sense cap
població, que avui en dia es manté com en els seus orígens. Així que ens van
comunicar que la ruta era oberta de nou ens vàm posar en camí, amb il·lusió,
però també amb tristor pel que deixàvem enrera: l’afable cordialitat del poble
tibetà.
pant lletanies budistes per l’univers. Va ser un primer dia intens que
ens va servir per recórrer la ciutat i captar la senzillesa i cordialitat del
poble tibetà. A la tarda teníem concertada una reunió amb el responsable d’una
agència que ens proporcionava vehicle i conductor. El nostre plantejament de
rutes pel Ladakh, va estar recolzat i fins i tot millorat. A més, els preus
eren força raonables. D’aquesta manera, un tibetà que es deia Phunchok Dorje
entrava a formar part del grup com a conductor. Va ser una de les claus perquè
la nostra estada per la regió resultés més agradable. Amb paciència i un
somriure perenne al seu rostre, s’avenia a tot allò que li proposéssim o bé ens
aconsellava tímidament si veia que ens equivocàvem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada