divendres, 28 d’abril del 2017

PICO COMODOTO

Som en els primers dies de Setmana Santa i hem vingut al Pirineu Aragonés per fer les que segurament seran les darreres sortides en raquetes de la temporada. Aprofitant la previsió de bon temps, volem fer dues ascensions molt assequibles, una a la vall de Pineta i un altre al sector d'Ordesa. Avui toca fer el Pic de Comodoto situat en una carena a cavall entre les valls de Pineta i Rio Real. Es tracta d'un itinerari molt panoràmic que ens ofereix visions immillorables de la llarga muralla de parets de la Vall de Pineta, un panorama que abasta des de la Pala de Montinier fins al Mont Perdut.
Després de passar la nit a l'alberg "La Casa de Pineta" que per cert es força recomanable, ens aixequem a bona hora per pujar amb vehicle fins Espierba, llogaret habitat format per un reduït nombre de cases disperses a la solana. Seguim un poc mes per pista fins ensopegar amb la barrera, lloc en el qual podem aparcar. Ara ens cal pujar fins al Collado de Espierba combinant la pista amb algunes dreceres que ens estalvien revolts. A partir del coll anirem resseguint la carena en direcció Oest, inicialment a través de bosc, però ben aviat arribem a terreny obert i de fàcil caminar. Comencem a tenir una visió del Pic de Comodoto, que inicialment ens pot semblar un pel llunyà. Anem guanyant alçada, fent un parell de curtes sifonades per superar uns turonets tot travessant uns espais molt planers i finalment ens plantem a la base del cim.
En el nostre cas, com que no hi ha massa neu aprofitem de remuntar directament per la carena, que a l'estar molt ventada ens mostra el sender d'estiu que puja al cim i el qual resseguim. Aquesta carena quan hi ha molta neu pot presentar algun problema, ja que en algun moment és redreça força. Un altra opció a la carena és remuntar per la valleta de l'esquerra (sentit marxa) fins a la collada superior, d'on podem accedir pel pendent directament al cim. Seguint el nostre camí i remuntada tota la carena, aquesta s'aplana i comença el tram més espectacular de l'itinerari, un llarg tram horitzontal de molt bon caminar que ens deixa al mateix cim del Comodoto. Las Tres Marias, el Collado de Añisclo, el Perdut, Balcón de Pineta, Robiñera i molts d'altres cims ens envolten amb la seva alçada superior, que confereixen a aquest modest cim que és el Comodoto, un caràcter especial donada la seva situació estratègica. La tornada la fem pel mateix camí

VIDEO                    FOTOS                     TRAK                        MAPA