dimarts, 12 de setembre del 2017

EL VULTURÓ (Canals Baridana i Cristall)

Deuen ser incomptables les ocasions al llarg d'aquests darrers anys que he estat observant la Serra del Cadí des dels voltants de Montellà on i acostumo a estiuejar i passar-hi molts caps de setmana. Sobretot a l'hivern on amb els prismàtics puc seguir a les cordades que remuntant per l'Ordiguer per a continuació baixar esquiant pel Cristall. També l'evolució de traçats més alpinístics que ataquen canals secundàries més agosarades. En definitiva que jo de cims del Cadí n'havia pujat, però per les canals no m'hi havia ficat mai, per això quan els companys m'ho vant proposar vaig saber que havia arribat l'hora de canviar els prismàtics per les botes. Pujaríem el Vulturó pujant per la Canal Baridana i baixant per la Canal del Cristall, un recorregut circular amb inici a Estana.

Sortim d'Estana i més concretament del Coll de Pallers on hem deixat el cotxe i comencem a resseguir un camí per dins del bosc que alternant senders i pistes, i pujades i baixades ens acaba deixant per sobre del Querforadat. A partir d'aquí algun tram més de pista i finalment un sender per dins del bosc enfila directament cap al sud i ens apropa a la base dels cingles del Cadí. Sortim del bosc i davant nostre podem observar en plenitud la Canal Baridana per on ens caldrà pujar. Aquest tram d'Estana fins aquí, és rebuscat i una mica confús, el GPS resulta molt útil. La Canal Baridana té dues parts diferenciades, una d'elles és el gran tarteram inicial amb forma d'embut que t'acaba portant a una segona part més estreta i amb pendent més accentuat. El ferm no és massa estable i el remuntar es fa bastant pesat. Tot el traçat de la canal és regular i no presenta cap graonada rocosa. L'amplitud de la canal dóna opció a remuntar per on l'aspecte ens assembli més assequible, nosaltres ho vàrem fer pel costat dret en el sentit de la marxa.
Un cop som dalt del coll, ens trobem amb el paisatge típic del Cadí, el Yin i el Yen, paisatges oposats. Si fins ara hem superat els verticals, estrets i foscos (nord) cingles de la serra, ara ens trobem en planeres, amplies i lluminoses pastures d'alta muntanya. El cim del Vulturó està molt a prop, només ens cal remuntar pel fàcil pendent en direcció Est. Un cop a dalt la nostre visió s'amplia i podem observar tota la resta de la serralada que s'estén fins al Comabona. A partir del cim comencem a baixar, anant a buscar les proximitats del cingle, aviat arribem al coll de la Canal de l'Ordiguer que des d'aquí dalt presenta un aspecte impressionant. Seguint endavant arribem al Puig de la Canal del Cristall, amb molt bona visió dels esperons que forment la pared de l'Ordiguer i la Roca Verda. De dalt d'aquest tenim una perspectiva general de la Canal del Cristall.
Una curta baixada ens deixa al coll de la Canal del Cristall (rètol). La Canal del Cristall, que és molt més freqüentada que la Baridana i anem trobant traces de camí i fites indicadores. Aquí al contrari de l'altre el traçat no és uniforme, diverses graonades rocoses fan que tinguem d'anar buscant els millors passos, sempre fàcils de superar i on cal posar atenció amb la caiguda de pedres. Arribant a las parts baixes el camí passa a frec de la part superior d'una zona engorjada on cal posar més atenció, superat aquest curt tram, aviat entrem en zona de bosc on el camí ens acabarà abocant al super-mega conegut Prat de Cadí, on probablement ens trobem amb un gran nombre de caminadors que han pujat des d'Estana. Amb una horeta més de baixada, estarem al poble

VIDEO                         TRAK                           FOTOS                         MAPA