diumenge, 18 d’abril del 2021

MINA DEL COURE

La que avui en dia coneixem com a Mina del Coure en els seus inicis s'ha la coneixia com a Mina Pilarica, i la seva explotació s'inicia cap a l'any 1942 amb la finalitat d'extreure ferro, però sembla ser que ven aviat es va començar a trobar vetes de coure i com que aquest a part de tenir una cotització mes alta també era mes buscat, es va canviar l'element a extreure, ferro per coure. Per accedir a la mina prendrem com a referència el Collet de la Vallençana BV-5011, a partir d'aquí una pista tancada a la circul.lació de vehicles remunta fins al Coll de la Malesa, deixant a la nostre esquerra el gran esvoranc de la pedrera de la Vallençana. Del coll de la Malesa cal continuar remuntant per la pista que a flanc marca una gran diagonal per el assoleiat vessant de la Coscollada, poc metres abans d'arribar a la carena s'inicia un discret sender que de baixada ens porta a passar tot seguit pel costat de la gran reixa de protecció del pou de ventilació de la mina, pocs metres per sota trobarem la boca de la mina.

Aquesta mina sense explotació des de fa ja un munt d'anys es troba situada a dalt de la Coscollada, molt a prop de la pista que amb origen al Collet de la Vallençana arriba a la carena. L'accés a la mina està tancat amb un reixat, suposem que potser és per evitar un mal ús de l'espai o accidentalitat a causa del seu estat d'abandó. A mig recorregut de la galeria principal el pas es troba obstruït per una acumulació de sediments i per aquest motiu nosaltres en aquest punt vam donar per acabada la visita.
Just en el punt on la galeria es bifurca amb ramals a dreta i esquerra la galeria principal es redueix l'alçada i comença a remuntar fort fins
arribar al punt obstruit que comentava. Els altres ramals son de curt traçat i sense elements rellevants d'interès. Vam poder constatar que el gran pou de descarrega que comunica amb l'exterior, actualment està totalment obstruït, almenys a nivell de pas de la galeria.