dilluns, 13 de març del 2023

AVENC D'EN ROCA

Situat a les Muntanyes d'Ordal, aquest avenc ens ha sorprès gratament, en particular la gran sala inicial de grans proporcions i en la que mitjançant dos ràpels, ens permet baixar fins a la seva base situada a la cota -33,50. Aquests dos ràpels són verticals però, no volats la qual cosa sempre és un aspecte que redueix la seva dificultat i el fa més accessible a persones com ara jo que no hi estem acostumats. Els grans vols de fet no comporten problemes a la baixada, però la remuntada que posteriorment ens tocarà superar, fa respecte, almenys a mi, sobretot quan en un ambient àmpli i fosc comences a fer suaus giragonses que et fan perdre el sentit de la posició, però bé aquest no és el cas a l'Avenc d'en Roca. Un cop a la base tenim encara l'opció de baixar dos pous més, un d'ells ens a situa a la cota -46 i que el podríem desgrimpar sense fer us de material però qué donat que la roca rellisca molt aconsello fer ús d'una corda de suport. L'altre pou porta a la cota -56, màxima profunditat de l'avenc, pel seu descens ens cal material de descens i ascens per superar els petits pous i algunes estretors. Un curt pou inicial ens porta a l'inici d'un estretament vertical que ens deixa a una característica sala amb una columna central, d'aquest punt una curta desgrimpada final ens deixa a la cota -56. Tot l'avenc està molt ben equipat.
Per accedir a la cavitat prendrem com a referència l'àrea de servei del Port d'Ordal, just abans d'entrar a l'àrea de servei, en una rotonda, cal anar direcció  a "les pedreres", seguint per aquesta carretera aviat arribem a una bifurcació on deixem a l'esquerra una carretera tallada al trànsit, continuem i als pocs metres trobarem a la nostra dreta l'inici d'una pista que ens cal prendre. Aquest pista inicialment està en  bon estat, pero a mesura que avancem acaba essent apte només què per a vehicles tot terreny i si no és el nostre cas ens tocarà fer una caminada per pista fins que arribant a una zona planera ensopeguem a la nostra dreta amb l'inici del sender (fita) que de baixada i per dins d'ambient dens de bosc ens porta al llarg d'uns cinc-cents metres fins a la boca de l'avenc. El tram de pista de la carretera fins a l'inici del sender és d'una mica menys de dos quilòmetres.

VÍDEO                 FOTOS                   TRACK                  MAPA                  TOPO