diumenge, 28 de maig del 2023

COVA FONDA DE TRAGÓ

Interessant cavitat situada a la Noguera dins del terme municipal d'Os de Balaguer i propera al poble d'Alberola. Bastant aïllada en el contrafort sud de la Serra de Montdevi per accedir-hi disposem d'una bona pista que del poble d'Alberola es dirigeix al Pantà de Cañelles, arribant a les planúries superiors de la serra de Blancafort s'uneix amb la també bona pista que procedent de Vilamajor també porta al pantà. Poc més endavant d'aquesta unió trobem una bifurcació a l'esquerra que ens cal prendre, aquesta nova pista és més senzilla, però continua sent apte per a tots els vehicles, planejant arribem fins a una tanca on caldrà que deixem el vehicle, ja que a partir d'aquí calen vehicles 4x4. Continuant a peu i de baixada arribem a una àmplia zona planera anomenada el Campell, punt d'inici del camí que remuntant el vessant de l'obaga de la Serra de Montdeví ens portarà primer i de forma opcional al cim i seguidament i de baixada pel vessant solei fins a la cova.

Una fita marca l'inici del camí que comença a remuntar el vessant, bon camí que a través del bosc i que de forma mantinguda va guanyant alçada. Tot i que el camí es força evident, de tant en tant anem trobant fites. Arribant als espais careners continuem planejant, arribem a una bifurcació on una  fita marca l'inici d'un caminet a l'esquerra que ens dóna opció a pujar en un anar i tornar, a la propera Punta d'Ossos, un cim dins la llista dels 100 Cims. Seguint el nostre camí carener per zona planera i agradable de caminar, senyalitzada amb nombroses fites, arribem a un punt on deixem la zona superior per començar a baixar pel vessant sud de la serra, per fons podem observar l'àmplia extensió de l'embasament de Santa Anna. A partir d'aquí i fins a la cova el camí és enrevessat i per moments poc definit dins de la vegetació arbustiva, entre les fites existents i les que nosaltres vam anar construint acabem arribant a la boca de la cavitat, situada al marge esquerre de la torrentera, amagada entre uns arbres i poc visible.

La boca de la cova és àmplia, un lledoner neix just a la seva entrada. En el seu conjunt la Cova Fonda de Tragó podem dir que es tracte d'una cavitat de proporcions generoses que no presenta dificultats rellevants, el seu traçat és entretingut però de fàcil progressió. No hi ha gateres tan sols uns pocs indrets on puntualment si cal arrossegar per comunicar diferents espais. Al poc d'entrar  trobem el principal obstacle de la cavitat, un curt ràpel d'uns quinze metres que ens deixa just al marge superior d'un pou que la seva base constitueix el punt més baix de la cova, nosaltres i vam baixar al final de la nostra exploració. Al llarg de tot el recorregut anem trobant alguns petits desnivells a superar, en aquests punts hi ha cordes fixes que ens ajuden a superar els relliscosos pendents. La darrera sala de la cova és on i trobem les millors formacions, un grup de grans columnes al bell mig d'una gran sala constitueix un indret força interessant. A continuació, i en el nostre cas ja de tornada una obertura a la dreta dóna accés a una galeria on a través d'una diaclasa inclinada podem accedir a altres raconades interessants.

VIDEO                FOTOS                TRACK               TOPO           MAPA-1               MAPA-2