dijous, 4 de juliol del 2024

LO TÉSOL (Valls d'Àneu)

Ahir dissabte despres de pujar a la Roca Regina, que per carretera ens venia de pas, vam continuar el nostre camí amb la intenció de pujar a dormir al Refugi Pla de la Font a les Valls d'Àneu, el nostre objectiu és pujar avui diumenge al cim de Lo Tèsol. Ahir va ploure i avui el dia tampoc pinta massa bé, ja veurem si serà factible fer cim. Aquest cim normalment es fa en travessia fent el Pinetó i el Roca Blanca però nosaltres ens limitarem a fer el Tésol per la seva via normal. Per accedir al refugi cal prendre un ramal que es troba situat a prop de Jou en el tram de carretera que l'uneix amb Son, es tracta d'una llarga pista apta per a tots els vehicles que en 7,5 km ens a situa a un espai d'aparcament proper al refugi del qual ens a separen només uns quinze minuts de caminar per la continuació de la mateixa pista, aquest darrer tram tancat al trànsit. Aquesta pista vam comprovar a la tornada es manté també en bon estat fins a Son.

Des del refugi tornem als vehicles per tal de deixar tot el nostre equip de pernoctació i evitar-nos al mateix temps haver de remuntar a la tornada els cent cinquanta metres de desnivell que ens a separen del punt de sortida més lògic situat a la zona de prats de la Palomera, així és que ens dirigim amb els vehicles fins aquest punt, una zona àmplia on podem aparcar sense incomplir normatives. L'ascensió al cim de lo Tésol la podem diferenciar en dues parts, una primera part on anem travessant zones de prats tot superant desnivell suaument i una segona part radicalment oposada on trobem de sobte el gran desnivell que ens falta fins al cim. Es tracta d'un fort pendent, constant i rectilini, per on sensa treba anem superant els sis-cents metes fins al cim. Els primers metres d'aquesta remuntada s'inicien en una canal rocosa on ens cal l'ajut de les mans. Superat aquest curt sector ja comencem a progressar per terreny herbós (quan està mullat rellisca força) seguint pel discret acanalament d'aigües i que serà la tònica general de la resta de la pujada. En cas de boira és important a la baixada anar resseguit el mateix camí acanalat de la pujada, doncs els altres marges de l'inici de la base del vessant s'observaven molt abruptes i ens comportarien dificultats. Un cop a baix i arribant als vehicles ens va enxampar un xàfec, faig aquest curt comentari tan sols per esmentar que per retornar vam utilitzar la continuació de la pista fins a Son. Poc abans d'arribar al poble h trobem el centre de Món Natura de Les Planes de Son, on vist el mal dia que feia ens van permetre menjar el nostre menjar i ens van tractar amb una exquisida amabilitat.

VIDEO                          FOTOS                         TRACK                             MAPA